تبلیغات
تحقیقات و مقاله های ویژه معلمان - روش تدریس قرآن اول ابتدایی

تحقیقات و مقاله های ویژه معلمان

خوشبختی ما : تجربه از دیـروز، استفاده از امـروز، امیـد به فـردا

 

روش تدریس قرآن اول ابتدایی

 

نوع مطلب :روش تدریس قرآن اول ابتدایی ،

نوشته شده توسط:علی اكبر ادهم ماراللو آموزگار ششم استان اردبیل شهرستان پارس آباد

اهداف جزئی آموزش قرآن كریم در پایه اول ابتدایی

دانش آموز در پایان سال تحصیلی، توانایی های زیر را كسب می كند:

الف) حیطه دانش و اطلاعات

1- قرآن را سخن خداوند متعال و قابل احترام می داند.

2- با بعضی از آداب خواندن قرآن مانند پاكی و پاكیزگی آشنا می شود.

3- با بعضی از سخنان خداوند و داستان های قرآن آشنا می شود.

4- می داند كه خواند قرآن و كاراهای دیگر را باید با «بسم الله» شروع كند.

5- حروف و حركات ناخوانا را كه به صورت توخالی نوشته شده است، می شناسد.

ب) حیطه مهارت و عمل

1- با گوش دادن به آیات قرآن می تواند هفت سوره كوچك را شبیه نوار آموزشی بخواند.

2- داستان های كتاب را از روی تصاویر بازگو می كند.

3- هنگام خواندن و شنیدن قرآن به طور نسبی مؤدب است.

4- قرآن را تمیز و پاكیزه نگه می دارد.

ج) حیطه عاطفی و گرایشی

1- به شنیدن قرائت زیبای قرآن علاقه نشان می دهد.

2- دوست دارد قرآن را زیبا بخواند.

3- علاقه مند است سوره های قرآن را حفظ كند.

4- دوست دارد قرآن را پاكیزه نگه دارد و به آن احترام گذارد.

5- شركت در جلسات و برنامه های قرآنی را دوست دارد.

روش آموزش سوره های قرآن

به استثنای روزی كه یك ساعت كامل اختصاص به قرآن دارد یك روز یك جمله از نوار پخش شده و دانش آموزان به صورت دسته جمعی می خوانند و در روز بعد ارزشیابی صورت می گیرد.بدین ترتیب این كار به صورت یك روز آموزش و یك روز پرسش خواهد بود. تا آموزش سوره كامل شود.

در روز های پرسش ، ابتدا ، از دانش آموزان بخواهید جمله ها را به طور دسته جمعی بخوانند ، سپس كلاس را به دو یا سه دسته تقسیم كنید و از هر گروه سوال كنید . آن گاه از سه یا چهار دانش آموز كه روی یك نیمكت نشسته اند سوال كنید و در نهایت از چند نفر نیز به صورت انفرادی پرسش نمایید. در پرسش انفرادی بهتر است به ترتیب، از افراد داوطلب، افراد قوی تر، افراد ضعیف و افراد كم رو سوال كنید.

روش تدریس داستان ها

  در زنگ خاص قرآن، پس از تمرین سوره هفته داستان ها را به كمك تصاویر كتاب برای دانش آموزان تعریف می كنیم. در بیان داستان ها باید به نكات زیر توجه داشته باشید:

1- داستان های هر درس ، با پرسش و پاسخ از دانش آموزان و فعال كردن آن ها بیان می شود و دانش آموزان پس از شنیدن اولین داستان با دو شخصیت علی و زهرا آشنا می شوند و می توانند آموزگار را در تعریف داستان ها یاری كنند بدین وسیله مهارت سخن گفتن كه از اهداف مهم درس فارسی است، در درس قرآن نیز تقویت می شود.

2- به دلیل محدودیت صفحات كتاب، برای هر داستان تنها چند تصویر در كتاب دانش آموزان ترسیم شده است، آموزگار می تواند با توجه به ویژگی های دانش آموزان، ضمن توجه به پیام و هدف اصلی داستان در كم و زیاد كردن آن – البته غیر از داستان های نقل شده از قرآن كریم- از خلاقیت خویش نیز بهره گیرد.

در ارزشیابی از داستان های كتاب ، آموزگار پیش از بیان داستان جدید، میزان یادگیری داستان قبلی را با یادآوری و پرسش ارزشیابی می كند و از دانش آموزان می خواهد كه داستان را تعریف كنند.

روش آموزش روخوانی كلمات و عبارات قرآن

در زنگ خاص خاص قرآن پس از جمع خوانی و یادآوری سوره هفته ، روخوانی عبارات قرآن آموزش داده می شود. در درس هایی كه علاوه بر روخوانی كلمات قرآن ، داستان نیز دارد، پس از آموزش روخوانی كلمات، داستان به روشی كه بیان شد برای دانش آموزان تعریف می شود.

در آموزش روخوانی باید به نكات زیر توجه داشته باشید:

1- هر درس روخوانی قرآن ، باید حداقل یك هفته پس از آموزش صامت یا مصوت جدید در درس فارسی، تدریس شود.

2- برای این كه بچه ها مهارت بیشتری در روخوانی كلمات و عبارات قرآن كسب كنند ضروری است تركیب صامت ها یا مصوت ها در درس فارسی بیشتر مورد تاكید و تمرین قرار گیرد.

3- آموزش كلمات و عبارات قرآنی هر درس ، ابتدا از لوحه شروع می شود سپس از روی كتاب تمرین می گردد. رعایت این ترتیب برای دقت بیشتر دانش آموزان ضروری است.

4- آموزگار بدون آن كه خودش كلمه ای را بخواند، با اشاره به مصوت های كلمات از دانش آموزان می خواهد كه هر كلمه را دسته جمعی و به صورت بخش بخش بخوانند.

5- در بخش های دارای دو صامت، آموزگار دست خود را از مصوت به سوی صامت دوم، حركت می دهد تا دانش آموزان این گونه بخش ها را صحیح بخوانند.

6- پس از آموزش هر لوحه در زنگ خاص قرآن، آن لوحه به مدت یك هفته ، همه روزه در زمان ده دقیقه ها ، توسط دانش آموزان یك بار جمع خوانی می شود.

7- مناسب شیوه برای خواندن كلمات آن است كه دانش آموز با دیدن هر بخش از یك كلمه همان بخش را بلند بخواند.

8- در مواردی كه دانش آموز كلمه ای را اشتباه می خواند، آموزگار نباید اشتباه او را تصحیح كند بلكه باید با نشان دادن مصوت ها نظر او را جلب كند تا خود دانش آموز كلمه را صحیح بخواند.

تلخیص شده : از روش تدریس قرآن اول ابتدایی